Ambergris Caye & Caye Caulker, Belize - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van jennifer - WaarBenJij.nu Ambergris Caye & Caye Caulker, Belize - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van jennifer - WaarBenJij.nu

Ambergris Caye & Caye Caulker, Belize

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg jennifer

20 April 2014 | Belize, Caye Caulker

Vanaf vrijdag zijn we in AMBERGRIS CAYE.

Ambergris Caye is het grootste eiland van Belize en ligt ten noorden van het land. Het eiland is 40 km lang en 1,6 km breed. Het eiland heeft volop mangroves, lagunes en een soort jungle bos. Echt prachtig.

Wij zijn hier aangekomen op Goede Vrijdag en voor Belize is dit weekend top hoogseizoen, Spring Break! Dat het hoogseizoen is uiteraard vooral te merken op de Cayes dus ook Ambergris Caye. Langs de kust waar de boot aanmeert/ mainstreet staan standjes met reggae muziek en plekken waar eten wordt ge-bbqed, het ziet zwart van de mensen en golfkarretjes. Want vervoersmiddel 1 op dit eiland zijn golfkarretjes. Wij hebben er ook een gehuurd en hebben het hele eiland via onverharde wegen bekeken. Echt een fantastisch vervoersmiddel.

De twee hoofdstraten staan vol met dronken en feestende mensen maar daarbuiten is het eiland verder heel rustig en mooi.

Tijdens het reizen met het karretje hebben we zelfs krokodillen gezien, gewoon langs de weg. Deze leven namelijk in de mangroves in zowel zoet als zout water. Snorkelen doe ik hier daarom ook niet met veel plezier, te spannend.

Morgen gaan we snorkelen op een plek waar de manatee vaak gezien wordt en hopelijk zie ik ze want dat staat ook op mijn bucketlist naast de walvishaai. Duiken en/ of snorkelen bij The Blue Hole gaat niet gebeuren, want na onze duik 'met' de walvishaai van €200 euro hebben we het er niet voor over om voor The Blue Hole $350 dollar te betalen. Wel jammer maar we hebben nog even te gaan.

Leuk om bij te eten: Robins kitchen. Dagelijks 1 gerecht en elke dag is een verassing. Wel kan je zelf je vangst langs brengen en zij maken het voor je klaar.

Vandaag zijn we in CAYE CAULKER geweest.

Lengte 8 km en breedte 2 km. Het eiland is volledig omringd door de een-na grootste barriere rif van de wereld. 2 jaar op rij verkozen tot mooiste eiland van de wereld.

Vanwege paasweekend is het ook hier bij de haven een druk druk druk. We zijn het eerste uur in de brandende zon op zoek gegaan naar een golfkart verhuur zaak maar alles was verhuurd. Uiteindelijk twee fietsjes gehuurd en het hele eiland overgefiets in 2,5 uur.

Het eiland is mooi maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar Ambergris Caye.
Het eiland is heel toeristisch, op de onbewoonde stukken zwaar vervuild, wijken zien er achterstallig uit en het water zit vol zeegras en plastic. Ondanks deze dingen is het zeker geen lelijk eiland maar misschien zijn we al te verwend met Ambergris Caye en Placencia.

Na drie uur aanwezig te zijn geweest op het eiland vinden wij het mooi geweest en willen weer terug. Op de steiger voor de boot is het enorm druk omdat er veel mensen weg willen. En wat gebeurt er de latten van de steiger breken in het midden een voor een door. Het gebeurde recht achter mij en ik hoorde het geluid -zoals domino stenen omvallen- steeds dichter bij me komen en ik maak mij klaar om in het water terecht te komen. Drie latten achter mij houdt het geluid op en begon het gehuil en gegil. Snel heb ik kinderen uit het water getrokken en uiteindelijk waren er volgens mij hadden mensen geen zware letsels.
Omdat wij aan de kant van de boot stonden maar de boot al vol zat hebben we nog 2 uur op de pier gewacht.
Grappig/ dom feitje: de mensen werden naar de volgende pier gestuurd omdat deze stuk was maar vervolgens stonden er weer teveel op de volgende en zag je ook die steiger bijna doorzakken.

Maar nu zijn we gelukkig heelhuids aangekomen in ons heerlijke hotel en genieten we van vanavond en kijken alweer uit naar morgen.